Jeśli jesteś twórcą treści cyfrowych, to na pewno nie raz zastanawiałeś się jak się zabezpieczyć przed nadużyciami ze strony klientów. Jedną z największych obaw jest ta dotycząca ewentualnego zwrotu zakupionego produktu, np. e-booka. Potraktuj proszę ten wpis, jak koleżeńską poradę, co zrobić by Twoi klienci nie mogli dokonać zwrotu e-booka zaraz po tym, gdy zapoznali się z jego treścią.
Co to jest treść cyfrowa niezapisana na materialnym nośniku?
Treść cyfrowa, to dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej – taką definicję możemy znaleźć w ustawie o prawach konsumenta.
A teraz nieco przyjaźniejszym językiem. Treści cyfrowe niezapisane na nośniku materialnym to dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej, które nie są utrwalone na fizycznym nośniku, takim jak płyta CD czy pendrive. Oznacza to, że są przesyłane elektronicznie i dostęp do nich możliwy jest bezpośrednio przez internet lub inne środki komunikacji (np. za pośrednictwem maila).
Przykłady takich treści cyfrowych obejmują właśnie m.in. e-booki czy audiobooki, ale również karty podarunkowe w wersji elektronicznej (e-karty).
Czy można wyłączyć prawo do zwrotu?
Tak, możesz wyłączyć prawo do odstąpienia od umowy.
Taką możliwość daje Ci ustawa o prawach konsumenta zgodnie z którą: Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o dostarczanie treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli przedsiębiorca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy, i przyjął to do wiadomości, a przedsiębiorca przekazał konsumentowi potwierdzenie.
Jeśli chcesz wyłączyć prawo do zwrotu e-booka musisz spełnić łącznie następujące obowiązki:
- konsument wyraził uprzednią wyraźną zgodę na rozpoczęcie świadczenia w czasie trwania okresu na odstąpienie od umowy oraz
- konsument został poinformowany i przyjął do wiadomości, że tym samym traci on przysługujące mu prawo do odstąpienia od umowy oraz
- przedsiębiorca dostarczył potwierdzenie powyższego.
W praktyce wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy oznacza, że w tym przypadku konsumentowi nie przysługuje prawo „sprawdzenia” treści cyfrowych podczas trwania okresu na odstąpienie od umowy. Jest to sytuacja wyjątkowa, inna niż w przypadku tradycyjnych produktów, np. książki zamówionej w sklepie internetowym, którą konsument może zwrócić bez podawania przyczyny.
Zaprojektuj check box!
Wyraźną zgodę konsumenta i przyjęcie przez niego do wiadomości utraty prawa do odstąpienia można uzyskać przed zawarciem umowy, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu, o ile nastąpi to przed rozpoczęciem wykonywania umowy.
Zgoda musi być aktywna, co oznacza, że konsument musi podjąć jakieś działanie by ją wyrazić. W związku z tym niewystarczające będzie np. zamieszczenie klauzuli w treści regulaminu.
W mojej ocenie najlepszym rozwiązaniem jest zamieszczenie w formularzu zakupowym check boxa o odpowiedniej treści. Pamiętaj, że check box nie może być domyślnie zaznaczony!
Przykładowa treść check boxa, który powinien znaleźć się w procesie zakupowym:
[ ] wyrażam zgodę na spełnienie świadczenia (otrzymanie treści cyfrowej, która nie jest zapisana na nośniku materialnym) przed upływem terminu uprawniającego mnie do odstąpienia od umowy i jednocześnie przyjmuję do wiadomości, że po otrzymaniu treści nie będzie przysługiwało mi prawo do odstąpienia od umowy. |
Kluczowe jest jeszcze, to żeby w potwierdzeniu zawarcia umowy (wiadomości e-mail) była informacja o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.
Przykładowa treść:
Niniejszym potwierdzam, że w procesie zakupowym wyraziłaś/wyraziłeś zgodę na rozpoczęcie świadczenia przed upływem terminu uprawniającego Cię do odstąpienia od umowy i przyjęłaś/przyjąłeś do wiadomości utratę tego prawa.
Dopiero w kolejnym mailu możesz wysłać treść cyfrową, czyli np. e-booka.
Co jeśli klient nie zaznaczy check boxa?
W takiej sytuacji powinieneś przesłać mu e-book dopiero po upływie 14 dniowego terminu na odstąpienie od umowy. Warto do procesu zakupowego wprowadzić dodatkowy element – jeśli konsument nie zaznaczy check boxa i kliknie „zamawiam”, to wyświetli mu się jeszcze okienko z informacją: Z uwagi na to, że nie wyraziłeś zgody na natychmiastowe dostarczenie e-booka prześlę Ci go po upływie 14 dniowego terminu na odstąpienie od umowy.