Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Skip to main content

Myśl, by zrobić krok wstecz i odwołać ogłoszoną już promocję dla konsumentów zrodził się pewnie nieraz i w niejednej „marketerskiej” głowie. Najczęstszą przyczyną może być kiepski (nieprzewidywalnie) response akcji albo kryzys w social mediach (jeśli akcja została źle odebrana). Niekiedy może jednak dojść do zmiany całej strategii marketingowej już w czasie trwania samej akcji. Czy w takiej sytuacji można z dnia na dzień zakończyć akcję marketingową dla konsumentów?

Niestety, odpowiedź brzmi „nie”. O ile w promocjach B2B można byłoby pokusić się o argumentację „za” możliwością odwołania akcji w jej trakcie, o tyle w przypadku promocji B2C, ogłoszenie akcji jest swego rodzaju prawnym „Rubikonem”. Skoro kości zostały już rzucone (tzn. zakomunikowaliśmy akcję konsumentom), to trzeba ją przeprowadzić do końca. W zasadzie jedyny przypadek, gdy możliwe jest odwołanie akcji promocyjnej dla konsumentów, to program lojalnościowy, który w założeniu trwa przez czas nieokreślony. Wówczas organizator powinien jednak z odpowiednim wyprzedzeniem (np. miesięcznym) poinformować obecnych i potencjalnych uczestników, że program zostanie zakończony w określonym dniu.

Odwoływania akcji marketingowych dla konsumentów wyraźnie zakazują przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z art. 7 pkt 19 tej ustawy nieuczciwą praktyką w każdych okolicznościach jest wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez twierdzenie, w ramach praktyki rynkowej, że organizowany jest konkurs lub promocja z nagrodami, a następnie nieprzyznanie opisanych nagród lub ich odpowiedniego ekwiwalentu. Jeśli zatem obiecaliśmy konsumentom nagrody, musimy je przyznać i wydać. Komunikacja z konsumentami to bardzo delikatna materia prawna. Przepisy chronią konsumentów przed wprowadzaniem ich w błąd. W tego rodzaju sprawach należy postępować w sposób przemyślany, ponieważ nierzadko nie będzie już odwrotu.

Co grozi za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych? Na podstawie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę stosującego takie praktyki karę w wysokości do 10% przychodów za rok poprzedzający. Ponadto, wprowadzeni w błąd konsumenci będą mogli domagać się spełnienia obietnicy i przyznania zapowiedzianych nagród

Bartosz Pilc

PARTNER KANCELARII CORE LAW - b.pilc@core.law

Close Menu