Skip to main content
Jeszcze kilka lat temu nadzór nad loterią mogły sprawować wyłącznie osoby, które zdały państwowy egzamin i uzyskały zaświadczenie do nadzorowania. Obecnie te procedury zostały znacznie uproszczone. Już nie musisz stawać przed komisją egzaminacyjną, żeby uzyskać prawo do nadzorowania loterii. Ale niezmiennie nadzór nad loterią jest jednym z kluczowych jej elementów, więc wybieraj właściwe osoby.
1. Kto może nadzorować loterię?

Wzorowy obywatel

Loterię może nadzorować osoba, która:

  1. ma nienaganną opinię,
  2. posługuje się językiem polskim w stopniu wystarczającym do pełnienia funkcji lub zajmowania stanowiska, o które się ubiega,
  3. nie była skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Członków komisji nadzoru powołuje organizator i ustala regulamin jej funkcjonowania. To jego zadaniem jest zweryfikowanie, czy spełniają oni ww. kryteria. Czy są jakieś konkretne działania, jakie musi podjąć, żeby to wykazać? Nie ma, a przynajmniej przepisy o grach hazardowych takich nie wskazują. Ale na przykład kandydat na członka komisji może wystąpić do Krajowego Rejestru Karnego o wydanie zaświadczenia o niekaralności (dla potwierdzenia spełnienia warunku nr 3). 

… który przeszedł wymagane szkolenie

Poza tym, że sam kandydat na członka komisji nadzoru musi być wzorowym obywatelem to musi również mieć odpowiedni poziom wiedzy. Nadzór nad loterią wymaga dobrej znajomości nie tylko regulaminu samej loterii, ale również ogólnych zasad urządzania gier hazardowych. Dlatego podmiot urządzający loterię musi zapewnić kandydatom odpowiednie szkolenie.  

Szkolenie może przeprowadzić sam organizator lub zlecić jego realizację podmiotowi, który prowadzi działalność szkoleniową w tym zakresie. Szkolenie może odbyć się w formule on-line lub stacjonarnie. Po zakończeniu szkolenia jego uczestnikom należy wystawić pisemne zaświadczenia. Oryginał zaświadczenia dołącza się do akt osobowych pracownika, a jego kopię do rejestru zaświadczeń, który również prowadzi organizator. 

Szkolenia z zakresu znajomości przepisów o grach hazardowych należy powtarzać co 3 lata albo wcześniej – jeśli zmieni się zakres obowiązków osoby nadzorującej.

2. Czy komisja nadzoru jest konieczna?

Jest. Po pierwsze dlatego, że wymagają tego przepisy. W regulaminie loterii trzeba opisać w jaki sposób organizator zapewnia prawidłowość urządzania loterii. To idealne miejsce, żeby wspomnieć właśnie o komisji nadzoru.

A po drugie, komisja nadzoru to nie instytucja-wydmuszka. To podmiot (najczęściej 2-3-osobowy zespół), który realnie czuwa nad prawidłowym przebiegiem loterii. Uczestniczy w losowaniach, rozpoznaje reklamacje, rozstrzyga często trudne do przewidzenia sytuacje, jakie pojawiają się w trakcie organizacji loterii. Praca członka komisji nadzoru wymaga też przygotowywania protokołów, odnotowywania incydentów, ciągłego doszkalania się i poszerzania wiedzy.

3. Odpowiedzialność

O ile przepisy dotyczące uzyskiwania uprawnień do nadzorowania w loterii zostały zliberalizowane to nie zmieniły się zasady odpowiedzialności związanej z pełnieniem tej funkcji. Trzeba mieć świadomość, że osoba, która narusza obowiązki związane z nadzorowaniem loterii i w ten sposób – choćby nieumyślnie – dopuszcza się czynu zabronionego w związku z urządzaniem loterii podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe

Myślę, że nie pomylę się, kiedy napiszę: Ty też możesz nadzorować loterię! Brzmi super, prawda? Pamiętaj jednak, że bycie członkiem komisji nadzoru wymaga dobrej wiedzy z zakresu przepisów hazardowych i regulaminu loterii. Wbrew pozorom jest to też funkcja angażująca czas – począwszy od przygotowania się i przejścia szkolenia, aż po czynności realizowane w trakcie samej loterii. Jeśli nie czujesz się pewnie w tym obszarze to warto skorzystać ze wsparcia osób, które już mają wiedzę i doświadczenie.
Maria Socha

RADCA PRAWNY - m.socha@core.law