Skip to main content

W minionym tygodniu weszła w życie zmiana w regulacjach Facebooka, która może mieć poważne konsekwencje dla działań promocyjnych prowadzonych dotychczas przez to medium. Od 5 listopada 2014 r. nie jest już dozwolone tworzenie i wykorzystywanie aplikacji konkursowych, których treść jest dostępna tylko dla osób lubiących dany fanpage na Facebooku. Innymi słowy, może to oznaczać koniec konkursów, w których warunkiem udziału jest „zalajkowanie” określonego fanpage’a.

Nowe regulacje dotyczą właściwie tylko jednego z wewnętrznych regulaminów Facebooka, a mianowicie „Zasad dotyczących korzystania z platformy” (ang. „Platform policy”), czyli przestrzeni, w której możliwe jest tworzenie specjalnych aplikacji z przeznaczeniem na ich wykorzystanie na Facebooku. Jednym z rodzajów aplikacji są aplikacje konkursowe, pozwalające w sprawny sposób komunikować i przeprowadzić konkurs danej marki czy konkretnego produktu.

Dotychczas, powszechną praktyką twórców aplikacji, w tym aplikacji konkursowych, było udostępnianie aplikacji tylko dla osób, które „zalajkowały” fanpage promowanej marki. W samych aplikacjach najczęściej umieszczany był przycisk „Polub”/”Lubię to!” czy inny podobny, po kliknięciu którego użytkownicy Facebooka uzyskiwali dostęp do aplikacji i mogli dzięki temu wziąć udział w konkursie. Był to bardzo prosty, acz skuteczny sposób na poszerzenie grona „lajkujących” dany fanpage, a więc i grona bezpośrednich odbiorców komunikatów reklamowych.

Od dnia 5 listopada 2014 r. Facebook mówi „STOP” tego rodzaju praktyce ze strony twórców aplikacji. Zgodnie z nową treścią „Zasad dotyczących korzystania z platformy” w aplikacjach, a więc również w aplikacjach konkursowych, można jedynie zachęcać do: zalogowania się do aplikacji, zgłoszenia udziału w akcji promocyjnej oraz zameldowania się w określonym miejscu. Zachęcanie do jakichkolwiek innych działań (a więc i do „zalajkowania” określonego fanpage’a) nie jest dozwolone. Co ciekawe, polska wersja „Zasad…” nie została jak dotąd zmieniona i pozwala na zachęcania w aplikacjach do „zalajkowania” fanpage’a. Niestety jednak, i tak nie ma to znaczenia, gdyż w relacjach z Facebookiem rozstrzygające są angielskie wersje wszelkich jego regulaminów.

W związku z powyższym, social media marketerzy mogą mieć nie lada orzech do zgryzienia. Jak przeprowadzić konkurs albo inną akcję promocyjną na Facebooku, których celem jest przecież często również zebranie jak największej liczby „lajków”, skoro nie można wymagać od uczestników, aby polubili fanpage? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, jednakże istnieją potencjalne sposoby na rozwiązanie tego problemu. Regulamin FB nie stanowi jednak aktu powszechnie obowiązującego prawa (takim jest np. ustawa czy rozporządzenie), dlatego wiele zależeć będzie od tego jaką praktykę wobec nowych zapisów regulaminu będzie realnie stosować Facebook po 5 listopada 2014 r.

Bartosz Pilc

PARTNER KANCELARII CORE LAW - b.pilc@core.law